czech english

Výsledky

Vítěz jubilejní Robotour je Kamaro Engineering!

Desátý ročník soutěže Robotour, který se konal v Písku, měl hned několik specialit. Vedle parků se jezdilo i po městě a novému německému týmu z Karlsruhe se rovnou podařilo vyhrát!

Soutěž

Účast

Přihlášeno bylo devět týmu a dorazilo devět týmů . Ve skutečnosti ale místo AmBota, který měl den před soutěží vážné problémy s robotem a účast odvolal, nastoupil další německý tým JECC2. Jediným opravdovým nováčkem na Robotour byl tým Kamaro Engineering, který jsme potkali na soutěži Field Robot Event 2015, a po pravdě jsem úplně nevěřil, že dorazí. Ale oni nejen dorazili, on jim dokonce robot jezdil a dobře a s trochou štěstí i vyhráli!

Místo soutěže

To by nebyli Písečaci, aby si nevymysleli něco speciálního. Pod záminkou, že desátý ročník si něco takového zaslouží, byly na roboty nastraženy opravdové chuťovky. Jelo se částečně v parcích, resp. po parkových cestičkách, ale stejně tak po silnici, dlažkách a površích s různou barvou. Nechyběl hřbitov, resp. „pietní místo”, ze kterého jsem byl zprvu trošku nesvůj, ale ony se tam konají i svatby a mládež si tam hrála fotbal, tak to se roboti k nebožtíkům chovali řádově s větší úctou.
Další vychytávka byl most pro pěší s bezbariérovým sjezdem na ostrov. A pokud vám to stále přijde málo, tak co taková pasáž skrz dům, kterou se dostanete z náměstí do Palackého sadů, kde se každoročně konává Robotem rovně?! Co mne potěšilo, že skoro žádný tým si nestěžoval. Naopak si to několik týmů pochvalovalo, že soutěž byla spojena i s prohlídkou města.

0. a 1. kolo

Nulté kolo, kde si opakujeme startovací proceduru, kupodivu nebylo tak chaotické jako předešlé ročníky. Pro ostré 1. kolo pak platil stejný start a cíl.
Murphyho zákony v praxi jsme mohli vidět u Kamaro Engineering — projeli rovnou parkovou cestičku, přejeli silnici, trefili branku na hřbitov, ale pak se vyhybali stromu ze špatné strany a vyjeli z cesty. To bylo cvičné kolo. V ostrém kole vůbec nevyjeli.
JECC2 jel bez GPS, zatím čistě na odometrii. Robot byl sotva pár hodin starý a tak jsem byl mile překvapený, že celkem spolehlivě jezdil a plný sud mu nedělal žádný problém.
Loňský vítěz Smelý Zajko nastoupil se svojí neuronovou sítí zase s novou dávkou odvahy. Nově přibyl laserový scanner Hokuyo, který robota zrazoval od hřbitovní zdi. Po několikaminutovém rozmýšlení s přejezdy mám tam jet, nemám tam jet, směr udávaný kamerou nakonec vyhrál a v ostrém kole jenom Smelý Zajko dokázal projet branou, místem odpočinku a i vyjet brankou na druhé straně. Skončil ale v jiné pasti: bílé auto na parkovišti. Barevně totiž bílá byla vyhodnocena jako potenciální cesta, ale černé pneumatiky nikoliv. A tak robot osciloval a bílé auto už neopustil. Příští ročník by tuto situaci prý měl už řešit nový LIDAR.
Ze smolařů bych zmínil ještě MarS. Zde také hrála kamera primární roli při navigaci a betonové sloupky v barvě cesty robota nalákaly a uvedly v kolizi.
A co E_liška Radioklubu Písek? Jela pěkně, ale branku na hřbitov netrefila. Chvili koketovala se hřbitovní zdí a pak jsme byli svědky AI v praxi (štouralové by možná řekli štěstí), kdy přeplánovala a zvolila alternativu okolo hřbitova. A to se jí téměř podařilo (selhání 46m před cílem).

2. kolo

Druhé kolo natáčel Dan Polák ze vzduchu, tak se můžete podívat:
Mně osobně to z těchto záběrů připadá jako nějaká hromadná havárie na robotické dálnici. Měl to být snadný úsek, ale nebyl. Startovalo se na cyklistické stezce podél řeky Otavy, mírně do zatáčky. Směr jih — že by slunce byl problém? Na cestě byly nakresleny pruhy pro cyklisty a pěší, problém? Nevím, v každém případě robotům se moc nedařilo a první oblouk nezvládl nikdo. Nedostalo se tak ani na první odbočku na most a druhou na ostrov. Chvíli to byl ale adrenalin, když např. E_liška špatně vyhodnotila změnu povrchu a odbočila vlevo. Vlevo totiž byl příkrý svah dolu a řeka.

3. kolo

Po zkušenostech z prvních dvou kol jsme se rozhodli roboty netrápit výjezdem k Putimské bráně, ale posunout start až na pěší zónu za převýšením. Týmy i baterky se v polední pauze posilnily a bylo to poznat. Někdo by řekl, že toto byl snadný úsek, jiný by tvrdil pravý opak.
Ono nebylo moc kam uhnout: vlevo byla zeď a vpravo domy. Ale nízký obrubník byl smrt pro několik robotů. Také široký tmavý kanál mnoho robotů zastrašil a např. MarS to otočil o 180 stupňů.
Tragické bylo toto kolo pro dosud vítěznou E_lišku z týmu Radioklub Písek. Neustálým přejížděním zlomila kolo a zbytek soutěže už nebodovala.
Naopak bodovaly NDTeam a nejvíce Kamaro Engineering. Ti měli problém s palubním počítačem, tak na robota přivázali notebook. A ten fungoval. Po zkušenostech odstranili z kódu návrat z cíle zpět do startu … a věřím, že kdyby to neudělali, tak se do toho cíle nedostanou. Jako jediní tedy dojeli mezi domy a úzkými uličkami po nábřeží až ke Kamennému mostu a tam skončili (poloměr detekce cíle měli 10m, tj. skončili cca 8 metrů od přesné pozice).

4. kolo

To se startovalo na široké silnici, dlažba a do kopce. Tyto podmínky především nevyhovovaly MarSu — malý robot neměl sílu utáhnout vozík s pivem a malá kolečka se protáčela zaseklá ve spáře mezi dlažkami. Kamaro zase bodoval a hodně. Myslel jsem, že pasáže do parku jsou dvě, ale oni našli třetí. Bohužel byla hodně úzká se stolky restaurace po obou stranách a lokální indikace byly nedostatečné. I tak cíl byl hned na druhé straně domu a celkově to stačilo na přesvědčivé vítězství.

Celkové bodování

Pořadí Tým 1.kolo 2.kolo 3.kolo 4.kolo Celkem
1. Kamaro Engineering 0 12 385 221 618
2. Radioklub Písek 148 74 0 - 222
3. Smelý Zajko 122 0 3 31 156
4. ARBot 0 28 12 86 126
5. NDTeam 0 2 75 0 77
6. MarS 44 0 2 0 46
7. JECC2 26 0 0 9 35
8. Istrobotics 4 - 17 2 23
9. JECC 0 0 1 0 0

Workshop a PAIR'15

V neděli proběhl „klasický” workshop. Tentokrát byl v koordinaci se studentskou konferencí PAIR'15 (Planning in Artificial Intelligence and Robotics) organizovanou ČVUT FEL Praha. Překryv byl myslím užitečný pro obě strany: studenti se dozvěděli něco ze zkušeností účastníků Robotour a ti zase něco ze současného vědeckého bádání. Zvaná přednáška byla o Roboautu od Honzy Najvárka.

Technologie

Ze zajímavých technologií, co některé týmy letos zkoušely, byly:
  • Odroid (NDTeam, Istrobotics)
  • laser scanner z vysavače (Istrobotics, Kamaro Engineering)
  • FPGA (ARBot)
  • upravené BLDC motory v kole (Radioklub písek)

Roboauto

Milé zpestření soutěže byla návštěva Roboauta z Brna. Možná je pamatujete z dřívějších ročníků, kdy jejich roboti končili na předních pozicích. Teď už experimentují s upraveným autem Hundai i40 a malé demo předváděli po skupinkách robotikům v Písku. Pokud jste to propásli, netruchlete — budete mít ještě šanci na Robotem rovně 2016, kde je předběžná domluva účasti autonomního auta, které by samo projelo parkem .

Plány na Robotour 2016

Pokud vše dobře dopadne, tak příští ročník bude v Německu (Deggendorf) a plánujeme i drobné změny pravidel. Konkrétně bodované nakládání a vykládání sudu (50 bodů, pokud robot následně projede startovní čárou). Vedle sudu budou povoleny i 500ml plechovky, které si ale robot musí sám naložit (5 bodů za plechovku, max 10ks). Zachováme otočené pořadí startů (nejlepší startuje na konci).


Poděkování

Ještě jednou bych velice rád poděkoval Radioklubu Písek, za přípravu a skvělou realizaci výročního ročníku Robotour.

Pokud chcete soutěž nějakým způsobem podpořit nebo máte nějaké doplnění/dotaz, tak se nám prosím ozvěte pomocí kontaktního formuláře.