Co je to robot?
svět z pohledu robotů
Jak vypadá svět z pohledu robotů? A co to vlastně je ten robot a jak funguje? Na tyto a další podobné otázky se vám pokusíme dát odpověd. Stručně si popíšeme principy robotického „vnímání” světa. Zmíníme se o jednočipech, které jsou mozkem většiny jednoduchých robotů. Probereme, co všechno může robot použít k získání informací o svém okolí (senzory) nebo jaké možnosti má naopak na něj zpět působit (efektory).
Příklad jednoduchého robota |
Vstupní údaje počítači poskytují senzory. Senzor je zařízení, které je
schopné měřit nějakou vlastnost prostředí. Příkladem takového senzoru může být
třeba i obyčejný spínač. Tento spínač může robot využít jako nárazník. Měřená
vlastnost prostředí je tedy fakt, že se v cestě nachází překážka.
Naopak působit na své prostředí může robot pomocí efektorů. Typickým
příkladem efektoru je elektromotor. Po připojení na kolo umožní robotovi pohyb.
V závislosti na velikosti robota se můžeme setkat i dalšími typy efektorů, ať už
to jsou spalovací motory či hydraulika.
Z nutných součástí zbývá zmínit ještě zdroj energie, kterým je nejčastěji
akumulátor, který poskytuje energii senzorům, počítači i většině efektorů.
Větší roboti vybaveni spalovacími motory mívají alternátory, které akumulátor
průběžně dobíjí, a doba, po kterou je robot schopen operovat autonomně, je tím
značně prodloužena. Někteří roboti používají i solární panely (např. roboti
vysláni na Mars).
Jednočip, mozek robota?
Svět musí být nutně digitální si asi „myslí” každý robot, protože co vnímá/zpracovává jsou
pouze jedničky a nuly. Jeho srdcem i mozkem je totiž počítač. Ale nelekejte se, počítače jsou dnes
k mání v různých velikostech a cenách a nám bude pro začátek stačit uplně malinký (cca. desítky
korun a pár cm²). Říká se mu nejčastěji jednočip nebo také mikrokontroler (anglicky
microcontroller). Je to vlastně takový malý
integrovaný obvod se spoustou nožiček (odborně pinů). Každá nožička může být buď vstupní nebo
výstupní a program běžící v jednočipu pomocí nich může zjišťovat informace o svém okolí nebo naopak
něco ovládat.
Jedničky a nuly, se kterými pracuje program, se do reálného světa převádějí jako různé
napěťové úrovně. Mikrokontrolery nejčastěji využívají tzv.
TTL logiku (z anglického
Transistor to
Transistor Logic). Ta definuje, že napětí 5V reprezentuje logickou jedničku
a napětí 0V reprezentuje logickou nulu. Stačí tedy, když se vstupní piny chovají jako jednoduché
voltmetry a výstupní jako zdroje napětí, a už může náš čip komunikovat s okolím.
Jednoduché vstupní piny nám umožní pouze detekovat stav on/off (vše pod 2.5V je logická nula, vše
nad je logická jednička). Stejně tak jednoduché výstupní piny nám umožní do světa vyslat pouze
0 nebo 5V. Jsou ale situace, kdy by se nám hodilo vědět přesně, jaké napětí je přivedeno na
vstupní pin. K tomu slouží tzv. „analogové” vstupy. Tyto vstupy mají dokonalejší voltmetr (říká se
mu A/D převodník z anglického analog/digital converter), který je schopen přesněji změřit
příslušné napětí. Toto napětí je převedeno na číslo, které je k dispozici programu (typicky je to
hodnota v rozsahu 0-255, která přímo úměrně odpovídá vstupnímu napětí 0-5V). Stejně tak můžeme mít
D/A výstupy, které dokáží na výstupním pinu generovat různá napětí.
Další proměnnou, která hraje klíčovou roli, je čas. Není důležitá pouze aktuální hodnota napětí
na jednotlivých pinech, ale i jak se mění v čase. Čas je opět diskrétní. Asi nejvhodnější paralela
je s tikáním hodin. Číst hodnotu na pinech je možné pouze vždy, když tiknou. Pokud by tikaly jednou
za vteřinu, tak by toho náš robot o svém okolí mnoho nezjistil. Běžnější frekvence se blíží spíše
několika megahertzům. Při frekvenci 10MHz robot svět pozoruje každých 1/10 000 000 sekund = 100ns.
Je tedy jednočip mozkem celého robota? U nejjednodušších robotů, kteří si
vystačí s malým výpočetním výkonem, rozhodně ano. U složitějších strojů jsou
jednočipy pouze zprostředkovatelem dat o reálném prostředí pro výkonný počítač,
případně celou síť počítačů, která robota ovládá (viz např. roboty ze soutěže
Grand Challenge).
Senzory, robotovy oči & uši
Laser rangefinder od firmy SICK |
Nejjednodušším druhem senzoru je obyčejné tlačítko, které můžeme využít třeba
jako nárazník. Přestože se tlačítko může zdát ledaskomu příliš triviální, je
to jeden ze základních a nejspolehlivějších robotických senzorů. Přes svoji
zdánlivou jednoduchost lze v jeho zapojení udělat chybu — o tom budeme
podrobněji hovořit v sekci Blikáme s LEDkou.
Tlačítko vás asi jako jediný senzor neuspokojí , tak alespoň mini-seznam, se
kterými senzory se můžete setkat (jsou o nich celé knihy, doporučujeme např.
starší knížku: H.R. Evert, Sensors for Mobile Robots, ISBN 1-56881-048-2). Tak
co se tedy dá měřit? Množství odraženého světla — to jsou oblíbené senzory
na sledování čáry (příklad CNY70). Doba letu ultrazvuku — sonar a meření
vzdálenosti do cca 10m. Doba letu laserového paprsku (ano, to světlo je o
trošku svižnější než zvuk, ale přesto lze čas měřit) — senzory od firmy SICK
v ceně okolo 100 000Kč. Radiový signál od satelitů — navigace pomocí
GPS. A mnoho dalších… Detailněji se k nim budeme vracet v některé z dalších
pokračováních.
Efektory, robotovy ruce & nohy
Číslo 5 ještě žije |
Asi nejčastějším efektorem jsou motory, motorky či serva. Motory i serva
se nejčastěji řídí pomocí různě dlouhých pulzů. Délka pulzu u serv určuje polohu
(viz Řízení serva) a u motorů je to příkon. Více o motorech
naleznete např. v článku krokové motory.
Efektor nutně nemusí umožnovat robotovi pohyb. Nejjednodušším takovým zařízením
je LED (zkratka z anglického Light Emitting
Diode). Ta vám může blikat na znamení, že něco funguje/nefunguje, ale může i
pouštět televizi, video, věž … pokud blikáte na správné frekvenci a posíláte
spravné kódy pro jednotlivá zařízení.
Výchova robotů
Robota musíte ještě mnoho naučit, aby byl schopen dělat vůbec základní
činnosti. Co mezi ty základní činnosti patří? O tom bude následovat také
několik článků, tak zase alespoň krátky přehled. Pokud má robot mapku
prostředí, ve kterém se pohybuje, tak ho zajímá, kde se nachází
(lokalizace), případně jak se dostat na jiné místo
(plánování). Pokud robot mapu nedostal, tak řeší asi
nejtěžší úlohu souběžné lokalizace a mapování.
Závěr
Po přečtení této kapitoly byste měli mít základní představu o tom, co je to
robot, jak vnímá svět, a jak s ním může interagovat. Pokud vám některá část
přišla méně srozumitelná nebo jste našli chybu či nesrovnalost, ale i v
případě, že se vám něco líbilo a pouze nám to chcete dát vědět, využijte našeho
kontaktního formuláře.