Krokové motory
princip funkce, metody řízení
Občas se v praxi vyskytne potřeba pohonu, který umí přesně nastavit svoji polohu a tuto polohu i přes působící síly udržet (např. souřadnicové zapisovače nebo počítačem řízené obráběcí stroje). Právě to jsou aplikace jako šité na míru pro krokové motory. V robotice používáme krokové motory z důvodu jejich snadné obsluhy. Pro precizní řízení rychlosti nepotřebujeme naprogramovat komplexní PID kontrolér a, pokud motory nepřetěžujeme, lze se obejít bez zpětné vazby o změně natočení – stačí počítat kroky.
V rámci objektivity hned na začátku zmíníme i nevýhody pohonů s krokovými
motory. Nejzávažnější je pravděpodobně trvalý odběr proudu i když se motor
netočí. Nepříliš výhodný je i poměr výkonu (kroutícího momentu) vůči hmotnosti
motoru. Ani cena není ve srovnání s DC motory příliš výhodná.
Anatomie krokového motoru
Na obrázcích je krokový motor s 200 kroky na otáčku (1.8 stupně na krok).
Stator krokového motoru je tvořen sadou cívek. Pólové nástavce statoru jsou
vroubkovány se stejnou roztečí jako je rozteč magnetů na rotoru. Toto je jedna
z částí zvyšující přesnost motoru při stejném počtu cívek. Rotor je tvořen
hřídelí usazenou na kuličkových ložiskách a prstencem permanentních magnetů.
Funkce krokového motoru
Základní princip krokového motoru je úplně jednoduchý. Proud procházající
cívkou statoru vytvoří magetické pole, které přitáhne opačný pól magnetu
rotoru. Vhodným zapojováním cívek dosáhneme vytvoření rotujícího magnetického
pole, které otáčí rotorem.
Podle požadovaného kroutícího momentu, přesnosti nastavení polohy a
přípustného odběru volíme některou z variant řízení. Všechny možnosti jsou
probrány v další části textu. Kvůli přechodovým magnetickým jevům je omezena
rychlost otáčení motoru a to na několik stovek kroků za sekundu (závisí na typu
motoru a zatížení). Při překročení této maximální rychlosti (nebo při příliš
velké zátězi) motory začínají ztrácet kroky.
Metody řízení krokových motorů
Unipolární versus bipolární řízení
Schéma unipolárního řízení |
Při bipolárním řízení prochází proud vždy dvěma protilehlými cívkami. Ty
jsou zapojené tak, že mají navzájem opačně orientované magnetické pole. Motor v
tomto režimu poskytuje větší kroutící moment, ovšem za cenu vyšší spotřeby. Pro
řízení jsou zapotřebí 2 H-můstky: pro každou větev jeden. To ve výsledku
znamená jednak složitost zapojení a větší počet kontrolních linek (jejich počet
lze zredukovat pomocí přídavné logiky). Vhodným integrovaným obvodem pro
bipolární řízení menších motorů je H-můstek L293D.
Upozornění: Při konstrukci budiče z diskrétních součástek se nesmí
zapomenout na ochranné diody (ve schématech nejsou nakresleny).
Schéma bipolárního řízení |
Jednofázové versus dvoufázové řízení
Jednofázové řízení znamená, že magnetické pole generuje pouze jedna cívka
(případně dvojice cívek při bipolárním buzení).
Při dvoufázovém řízení generují shodně orientované magnetické pole vždy dvě
sousední cívky. Daní za vyšší kroutící moment je dvojnásobná spotřeba oproti
řízení jednofázovému.
Řízení s plným versus polovičním krokem
Řízení s plným krokem znamená, že na jednu otáčku je potřeba přesně tolik
kroků, kolik zubů má stator daného motoru. Dosáhneme ho použitím kterékoliv
doposud uvedené metody řízení.
Řízením s polovičním krokem dosáhneme dvojnásobné přesnosti. Technicky se
jedná o střídání kroků s jedno- a dvoufázovým řízením.
Metody řízení v praxi
Rozložení cívek |
Následující obrázky používají
číslování cívek podle tohoto schématu (pro jednoduchost uvažujeme zjednodušený
motor se čtyřmi kroky na otáčku).
Je-li cívka nakreslena hnědě(v tabulce označená "0"), je bez proudu.
Magnetické pole modře nakreslené cívky (v tabulce označené "-") přitahuje
červený konec magnetu (rotoru) a naopak - magnetické pole červeně nakreslené
cívky (v tabulce označené "+") přitahuje modrý konec magnetu.
Pro přehrávání animací (animovaný GIF) je nutné mít povoleno přehrávání
animací na webových stránkách ve vašem prohlížeči.
Unipolární jednofázové řízení s plným krokem
Animace | ||||
Cívka 1 | - | 0 | 0 | 0 |
Cívka 2 | 0 | - | 0 | 0 |
Cívka 3 | 0 | 0 | - | 0 |
Cívka 4 | 0 | 0 | 0 | - |
Unipolární dvoufázové řízení s plným krokem
Animace | ||||
Cívka 1 | - | 0 | 0 | - |
Cívka 2 | - | - | 0 | 0 |
Cívka 3 | 0 | - | - | 0 |
Cívka 4 | 0 | 0 | - | - |
Unipolární řízení s polovičním krokem
Animace | ||||||||
Cívka 1 | - | - | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
Cívka 2 | 0 | - | - | - | 0 | 0 | 0 | 0 |
Cívka 3 | 0 | 0 | 0 | - | - | - | 0 | 0 |
Cívka 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - | - | - |
Bipolární jednofázové řízení s plným krokem
Animace | ||||
Cívka 1 | - | 0 | + | 0 |
Cívka 2 | 0 | - | 0 | + |
Cívka 3 | + | 0 | - | 0 |
Cívka 4 | 0 | + | 0 | - |
Bipolární dvoufázové řízení s plným krokem
Animace | ||||
Cívka 1 | - | + | + | - |
Cívka 2 | - | - | + | + |
Cívka 3 | + | - | - | + |
Cívka 4 | + | + | - | - |
Bipolární řízení s polovičním krokem
Animace | ||||||||
Cívka 1 | - | - | 0 | + | + | + | 0 | - |
Cívka 2 | 0 | - | - | - | 0 | + | + | + |
Cívka 3 | + | + | 0 | - | - | - | 0 | + |
Cívka 4 | 0 | + | + | + | 0 | - | - | - |
Praktické zapojení
Následující zapojení demonstruje základní zapojení pro řízení motoru v
unipolárním dvoufázovém režimu. Jako výkonový budič je použit obvod ULN2803.
Ten obsahuje jednak ochranné diody, jednak invertor před každým výkonovým
stupněm. To výrazně zjednodušuje dvoufázové řízení při malém počtu řídících
linek. V rámečku je přehledněji nekresleno propojení cívek motoru a budičů
(včetně ochranných diod).
Schéma
Řídící sekvence
Krok 1 | Krok 2 | Krok 3 | Krok 4 | |
---|---|---|---|---|
Vstup 1 | 1 | 1 | 0 | 0 |
Vstup 2 | 1 | 0 | 0 | 1 |
Animace | ||||
Cívka L1 | 1 | 0 | 0 | 1 |
Cívka L2 | 1 | 1 | 0 | 0 |
Cívka L3 | 0 | 1 | 1 | 0 |
Cívka L4 | 0 | 0 | 1 | 1 |
Odkazy
- http://www.cs.uiowa.edu/~jones/step/
- http://www.ams2000.com/stepping101.html
- http://www.euclidres.com/apps/stepper_motor/stepper.html
- http://www.educypedia.be/electronics/motorstep.htm
- Rotační a lineární krokové motory
- How real electric motors work, část o krokových motorech
Zaujal vás tento článek? Našli jste věcnou chybu či překlep? Nebo něčemu
nerozumíte? Napište nám!