Grand Challenge 2005
vítěz bere vše
Studenti, doktorandi a profesoři Stanfordovy univerzity, spolu se zaměstnanci VW ERL (Volkswagen Electronics Research Laboratory) oslavují vítězství. Robot Stanley, kterého sestrojili, zvítězil ve druhém ročníku DARPA Grand Challenge. Závod pořádaný Americkou vojenskou organizací DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency) s cenou pro vítěze dva miliony dolarů se konal o víkendu 8.-10. září 2005. Trasa letošního závodu měřila 132 mil. Update: film pro pamětníky - The Great Robot Race
Logo soutěže |
Prémii dva miliony dolarů si ovšem mohl odnést pouze jeden, a to ten, který
trasu projede nejrychleji.
Stanley |
Výsledky
Pořadí | Robot | Družstvo | Čas |
---|---|---|---|
1. | Stanley | Stanford Racing Team | 6:53 |
2. | Sandstorm | Red Team Too | 7:14 |
3. | H1ghlander | Red Team | 7:14 |
4. | GrayBot | Gray Team | 7:30 |
5. | TerraMax | Team TerraMax | 12:51 |
Stanley
Letošní vítěz, Stanley, je od normálního VW Touareg takřka k nerozeznání.
Pomineme-li množství čidel na střeše. Také jako jeden z mála přihlášených
robotů se smí účastnit běžného silničního provozu. Mozkem robota je šest (dle
některých pramenů sedm) základních desek osazených procesorem Pentium-M a
uložených v robustním rámu. Vedoucí týmu Sebastian Thrun tvrdí, že i při
výpadku dvou jednotek by byl robot schopný pokračovat v závodu.
Vývoj na tomto robotovi začal v červenci 2004 a jako testovací trasu používali
vývojáři původní trasu Grand Challenge z roku 2004.
Komu nedělá potíže mluvená angličtina, nebo kdo si užije i jen záběry, tomu
doporučujeme shlédnout některé filmy z
oficiálních stránek Stanford racing teamu.
Stanleyho senzory
Vizualizace sledování cesty |
- LIDAR — pět laserových dálkoměrů, slouží obdobně jako radar.
- Kamera — některé zdroje uvádějí stereo kameru.
- Radar — pro měření na delší vzdálenosti.
Pro určení pozice:
- GPS s dvaceticentimetrovým rozlišením.
Pro určení orientace vozidla:
- Měření posunu a náklonu podel všech tří os.
- GPS kompas, založený na dvou GPS anténách.
- Měření ujeté vzdálenosti.
Red Team Too (Také červený tým) — SANDSTORM
Red Team Too - Sandstorm |
V letošním roce bylo jeho úkolem dojet na bezpečném třetím místě. Řídící systém
byl na závod nastaven na "bezpečnou jízdu", která měla zajistit jistý dojezd.
O to větší bylo překvapení tvůrců, když SANDSTORM převálcoval H1GHLANDER, druhé
vozidlo z univerzity Carnegie Mellon.
Red Team (Červený tým) - H1GLANDER
Red Team - H1ghlander |
Senzory a řídící systém obou robotů
Nejviditelnějším prvkem je odpružený otočný laserový scanner umístěný na
střechách obou vozidel. Ten se společně s dalšími lasery a radary stará o
snímání okolí. Sedm počítačů s procesory Pentium-M pak řídí vozidlo na základě
naměřených údajů, pozice naměřné pomocí GPS a ujeté vzdálenosti.
Více informací o obou vozidlech univerzity Carnegie Mellon se můžete dočíst na
anglických stránkách týmu.
Gray Team - překvapení závodu
Gray Team (Šedý tým)- GrayBot |
Po shlédnutí krátkých informačních filmů
nezbývá než zamyslet se nad tím, o
koho se jedná, když si může koupit pozemek o rozloze 52 000 akrů a na něm
postavit 200 mil (zhruba 300 km) trénovacích cest a překážek.
Senzory GrayBota |
Technické parametry
2005 Ford Escape Hybrid, nejužší, a tedy nejmanévrovatelnější, SUV na americkém
trhu, byl zvolen nejen kvůli svým jízdním vlastnostem, ale i pro svou mimořádně
nízkou energetickou náročnost. Díky optimálnímu využití výkonu a solárním
panelům na střeše vozidla není potřeba žádný speciální zdroj energie pro
palubní počítače.
Vjemy obstarává známá sestava lasery/radary/kamery/GPS. Rozhodování a řízení má
na starosti, trochu netradičně, pouze dvojice počítačů. A to navíc jeden z nich
pouze zaznamenává údaje o jízdě a do řídícího procesu nijak nezasahuje.
Další informace jsou dostupné na
stránkách týmu (v angličtině).
TerraMax
I na této robotické soutěži jsou k vidění velmi rozdílná řešení |
Jako senzory používá:
- LIDAR - čtyři dopředu (dva na dálku a dva na bližší vzdálenost) a jeden vzad zaměřený laserový systém
- Kamery - tři vpředu, dvě vzadu pro couvání
Pro určení pozice a orientace:
- GPS a blíže nespecifikované inerční zařízení
Software pro kamery, které jsou namířeny dopředu, byl vyvinut na univerzitě v
Parmě v Itálii. Byly použity jednoduché VGA kamery.
Na oficiálních stránkách týmu (v angličtině) jsou
k dispozici různá povídání, videa a fotografie.
Zajímavosti
- Pro vyšší diváckou atraktivitu letos soutěž začínala i končila na stejném místě.
- Trasa vedla několika tunely, aby roboti ztratili signál ze satelitního navigačního systému GPS a museli se bez něj chvíli obejít.
- Roboti museli překonat několik mostů a velmi úzkých průsmyků. Robot TerraMax při zdolávání jednoho takového úzkého úseku skutečně zacouval jedním zadním kolem nad propast.
- Když soutěž skončila, bylo jasné, že někdo vyhrál, nikdo však nevěděl kdo. První čtyři vozidla dorazila s několikaminutovými rozestupy a přitom byla v průběhu závodu občas zastavována. Tento čas stání tedy bylo potřeba zjistit a odečíst od naměřené doby jízdy.
- Šedý tým dokončil závod za tmy v sobotu v noci, neboť jako jediný nebyl závislý na denním světle. Oproti tomu robot TerraMax byl na noc zastaven a dojížděl až v neděli ráno.
- Americký slogan VW hlásí "Drivers wanted" - "hledáme řidiče", Staley má na kapotě: "Drivers not required" - "řidičů netřeba."
- "Kdyby se neporouchal motor, byl by H1ghlander první" (člen Červeného týmu).
- "Letošní soutěž byla příliš lehká. TerraMax byl připraven na mnohem těžší podmínky. V těch by zvítězil" (člen týmu TerraMax).
- "" (členové týmu Stanford Racing Team).
Odkazy a zdroje (vše v angličtině)
- Oficiální stránky soutěže
- Stránky Stanford racing teamu
- Stránky obou Červených týmů
- Stránky Šedého týmu
- Stránky TerraMaxu
- Reportáž z průběhu závodu
The Great Robot Race (video)
Update 2017 (Martin Dlouhý)
Přišla mi reklama z Udacity na jejich revidovaný
kurz Self-Driving Car Engineer Nanodegree Preview. Neodolal jsem a podíval
se, co se změnilo od doby, kdy jsem původní kurz (tehdy zdarma) absolvoval.
Asi zásadní rozdíl je, že nyní si můžete váš kód nakonec pustit v reálném autě
… ale to odbočuji. Co mne dojalo až k slzám bylo následující video. Je to
film pro pamětníky. Když budete pozorní, tak mezi soutěžícími najdete snad
všechny velké hráče v oblasti vývoje autonomních aut
Máte-li jakékoli dotazy či připomínky —
kontaktujte nás.
Rádi vám odpovíme.