Urban Challenge 2007
tady to vše začalo
Třetí, a pravděpodobně poslední, z velkých soutěží autonomních aut pořadaných DARPA nazvaná Urban Challenge, se konala přesně před čtyřmi lety. Kdyby byl býval človek více pozorný, tak by si už tehdy všiml mnoha důležitých detailů, které nás dnes šokují … takže tento článek vlastně bude i o tom, jak to všechno s těma autonomníma autama na silnicích začalo.
Na rozdíl od předešlých dvou ročníků Grand
Challenge se Urban Challenge jela v v malém vojenském městečku, kde si
autonomní auta měla poradit s běžným provozem. Síť silnic byla popsaná v
RNDF (Road Network
Definition File) formátu, který byl také použit pro první ročníky naší soutěže
Robotour. Trasa byla asi 96km dlouhá a vyžadovala
respektování dopravních pravidel, vyhýbání se překážkám, atd.
Před samotnou souťěží bylo několik kol. Za zmínku možná stojí, že jedenáct
finalistů dostalo od DARPA extra finanční podporu v hodnotě jednoho miliónu
dolarů a dodnes je nejasné na jakém základě byly tyto týmy vybrány.
Výsledky
Celkově šest týmů bylo schopno splnit úkol:
Pořadí | Robot | Družstvo | Čas |
---|---|---|---|
1. | Boss | Tartan Racing | 4:10 |
2. | Junior | Sanford Racing | 4:29 |
3. | Odin | VictorTango | 4:36 |
4. | Talos | MIT | cca 6h |
5. | Little Ben | The Ben Franklin Racing Team | xx:xx |
6. | Skynet | Cornell | xx:xx |
Velodyne senzor
Jedna z prvních věcí, která stojí za zmínku, je základní senzor nejlepších
týmů. Skoro by se dala parafrázovat reklama, že „pět z šesti robotiků pro
autonomní auta doporučuje Velodyne” , protože opravdu pět týmů ze šesti
vítězných tento senzor používalo.
Pokud se podíváte na úvodní stránku Velodyne, tak
zjistíte, že její zakladatelé se účastnili prvních dvou ročníků Grand Challenge
(Team DAD) a že si uvědomili mezeru na trhu. Do Urban Challenge nakonec nešli
jako soutěžící, ale jako dodavatel HDL-64 pro většinu týmů. HDL znamená High
Definition Lidar (laserový dálkoměr s vysokým rozlišením) a číslo 64 je počet
laserů. Zjednodušeně se jedná o otáčecí hlavu umístěnou na střeše auta.
Jednotlivé lasery jsou pak umístěny pod ruznými úhly a tím se zajistí 64 měření
v aktuální vertikální rovině. Úhlové rozlišení okolí auta je pak dáno rychlostí
otáčení hlavice. Typicky je to deset otáček za sekundu.
Senzor HDL-64 je
připojen na 100bitový Ethernet. Nezávisle na rychlosti otáčení generuje 1.3MB
3D bodů za sekundu. Dosah je okolo 100m s tím, že podobně jako SICK i Velodyne
vedle měřených vzdáleností vrací uživateli odrazivot v daném bodě. Zajímavou
aplikací jsou autonomní lodě, kdy se paprsek od vody téměř neodráží a senzor
vidí jen skutečné překážky i mírně pod hladinou. To už jsme ale od Urban
Challenge odbočili až příliš…
Google Cars
Asi už jste slyšeli, že Google mimo jiné pracuje i na autech bez řidiče. Zase
stojí za to vystopovat počátky této snahy a kteří lidé jsou za tím schovaní.
První jméno „Sebastian Thrun” už nejspíše znají i nerobotici. Pracuje
především v oblasti pravděpodobnostní robotiky (např.
Monte Carlo Lokalizace), ale v kontextu Grand Challenge
je to ten člověk, kterého Stanford Racing Team vyhrál v roce 2005.
Druhé jméno „Chris Urmson” je spojeno s Carnegie Mellon University, Hammer z
prvních ročníků a vítězný XY z Urban Challenge 2007. Né náhodou si Google rád
vybírá vítěze…
Thrun a Urmson měli společnou přednášku (a keynote speech) na letošní
konferenci IROS 2011 v San Francisco, kterou vřele doporučuji shlednout:
- https://www.youtube.com/watch?v=z7ub5Doyapk
Vedle základní motivace Google jsou prezentovany začátky svázane s Grand
Challange a ukázky, co je dnes realizovatelné.
Google začal podnikat i legislativní kroky
legislativní
kroky a od března přístího roku už můžete získat řidičák na autonomní auto,
resp. by měly být definované podmínky pro jeho získání, provoz autonomních aut
atd.
Odkazy a zdroje (vše v angličtině)
Máte-li jakékoli dotazy či připomínky —
kontaktujte nás.
Rádi vám odpovíme.