ELROB 2006
1st European Land Robot Trial
Ve dnech 16.-18. května 2006 se na vojenském území Bundeswehru (Hammelburg u Wurzburgu) konala „soutěž” armádních robotů. Převážně teleoperovaní roboti předvedli likvidaci nebezpečných materiálů, průzkum městského prostředí a jízdu ve volném terénu. Přestože většina robotů příliš inteligentních nebyla, bylo zde ledacos k vidění…
Do Německa jsme vyrazili ve třech jako „novináři” reprezentující web
robotika.cz. Akce totiž nebyla úplně veřejná a bylo třeba projít
registrační procedurou. Už samotný fakt, že dějiště bylo uprostřed vojenského
území, kde se po celou dobu konání (asi pro zvýšení působivosti) střílelo a
docházelo k manévrům tanků, asi nejen nás trošku znervózňoval. V mnohém mi
program připomínal úvodní pasáž filmu „Číslo 5 ještě žije”.
„Soutěž”
ELROB byl prezentován jako evropská Grand Challenge, takže jsme tam jeli s
očekáváním soutěže autonomních strojů, které mají samostatně zdolat zadanou
trasu. Pravda, mohlo nás trošku varovat heslo, že zde nebude ani vítězů ani
poražených, nebo také to, že se nikomu nebude udílet první cena 2
miliónů EUR, když ne USD .
O co tedy na ELROBu šlo? Především to byla přehlídka robotů použitelných v
armádě. Vedle profesionálních výrobců vojenských bojových strojů se akce
zúčastnily i univerzity, či jednotlivci/nadšenci. Jak již bylo řečeno v úvodu,
většina strojů byla vzdáleně řízena operátorem, který měl k dispozici měření ze
senzorů (nejčastěji kamer) a pomocí dálkového ovládání robota řídil. Ze tří
kategorií jsme viděli dvě:
- Urban Terrain Scenario
- Open Terrain Scenario
V prvém případě roboti projížděli vojenskou vesnicí Bonnland a snažili se zde
najít nejrůznější nebezpečné předměty. Trasa, kudy měl robot projet, byla
naznačena bílými čarami s alternativními červenými zkratkami. Ty zde byly
pro případ, kdy robot daný úsek nemohl zvládnout (např. příliš úzká proluka
mezi budovami).
Podobné zadání bylo i v druhé kategorii, volný terén. Zde šlo především o
robotovi schopnosti jízdy náročným terénem, což bylo evidentně překvapení i pro
některé týmy (konkrétně např. švýcarský robot
vytvořený na platformě malého Smart auta schopného samostatného mapování a
navigace byl v této situaci nepoužitelný).
Výstava
Soutěž robotů doprovázela i výstava jednotlivých výrobců a škol.
Autonomní auta
Průzkumné helikoptéry
Na rozdíl od Fancopter, kterou jsme mohli vidět pouze za za výlohou, AirRobot
prováděl pravidelné, a musím přiznat, že velice působivé, ukázky letu. Pohyb
létajícího robota je řízen pomocí rychlostí čtyř vrtulí s pevným natočením
listů (to se po obvodu se střídá, tj. robot je středově souměrný). AirRobot má
v průměru 1m a váží cca 1kg včetně nákladu. Podle specifikace může na baterky
létat až 20min a pohybovat se do vzdálenosti 500m.
Asi nejzajímavější bylo ovládání robota. Několik senzorů (gyroskopy,
akcelerometry, kompas, …) se snaží robota držet v naprostém klidu. Uživatel
pouze řídí změny v x, y a z souřadnicích, případně natočení robota.
Během ukázek operátor zaparkoval robota zhruba metr nad zemí a různě do něj
strkal a nakláněl. AirRobot se však vždy velmi rychle srovnal do původní pozice.
A pokud vám to nestačí, tak elektro-motory jsou tak tiché, že „UFO” snadno
přehlédnete…
Teréní roboti
Urban Terrain Scenario
Závěr
ELROB byla jistě zajímavá zkušenost. S výjimkou švýcarského Smarta jsme sice
neviděli žádné autonomní vozidlo, ale i tak bylo na co koukat. Jak se později
ukázalo, ne všem týmům vyhovoval striktně vojenský režim a tak se v
následujících letech bude střídat vojenský ELROB s civilním.
Pokud máte nějaké doplňující informace či komentáře
napište nám.