Testování leteckého gyroskopu
aneb druhá generace senzorů
Se stávajícím systémem (rok 2012) na robotu Explorer jsme měli drobný problém — uměl měřit úhly jen v rozmezí cca 60°. Bylo zapotřebí vyměnit gyroskop za jiný. Opět spíše náhodou se podařilo zakoupit starý vojenský, asi letecký gyroskop na Aukru. Ten umí měřit v rozsahu celých 360°. Optimální přístroj pro navigaci v terénu. Bylo rozhodnuto. Vyměníme gyro, doplníme měřicí kolečko na odměřování ujeté vzdálenosti a hurá na další soutěž. Jak se později ukázalo, tak jednoduché to zase nebylo…
EXPLORER – druhý rok plný změn.
Po úspěšném absolvování naší první robotické soutěže jsme začali přemýšlet, co
by tenhle náš drobeček ještě mohl zvládnout. Závěr byl rychlý. Nic. Na ostatní
soutěže, založené na jiné strategii prostě nemá šanci. Nejzajímavější pro nás
byla soutěž RoboOrienteering, ale s touhle technikou – určitě ne. Vzhledem k
naší neznalosti systému GPS a zpracování obrazu z kamery jsme rychle skončili
zase u gyroskopu a odometrie. Se stávajícím systémem to ale nešlo, neboť ten
umí měřit úhly jen v rozmezí cca 60°. Bylo zapotřebí vyměnit gyroskop za jiný.
Opět spíše náhodou se podařilo zakoupit starý vojenský, asi letecký gyroskop na
Aukru. Ten umí měřit v rozsahu celých 360°. Optimální přístroj pro navigaci v
terénu. Bylo rozhodnuto. Vyměníme gyro, doplníme měřicí kolečko na odměřování
ujeté vzdálenosti a hurá na další soutěž. Jak se později ukázalo, tak
jednoduché to zase nebylo.
Začalo se s výměnou gyra, aby se stihla alespoň soutěž RORO. Nový přírůstek se
naprosto liší od původního tankového. Z celého systému vedou jen tři dráty –
vinutí motoru. Všechny ostatní kompenzační cívky jsou doslova s vojenskou
precizností uloženy uvnitř takřka nedobytné kovové konstrukce. Roztočit ho
nebyl žádný problém – stačilo ho napojit místo původního a hle – ono to vše
funguje. Koukali jsme na něj jako na zázrak, neboť všechny ty kompenzace, které
mi trvaly alespoň částečně zprovoznit několik měsíců má v sobě. A naprosto
funkční. Pokud se s ním moc neklepe, tak dokáže „stát” na místě bez hnutí i
celé hodiny a to, že se Země otáčí, je mu fuk. Optimální navigace na RORO.
Bylo
třeba dodělat jen elektronické snímání úhlu natočení, mírně přizpůsobit řídící
program motorů a mohl vyrazit na soutěž do Písku. Po zkušenosti z loňského kola
byl opět zvolen magnetický snímač a magnet připevněný na osu gyra. Vzhledem ke
zcela odlišnému výstupu ze snímače nebylo z původní elektroniky použito téměř
nic a vznikla nová deska s několika procesory Picaxe. Už od počátku téhle
přestavby bylo počítáno i s přidáním odměřování ujeté vzdálenosti a struktura
byla navržena jako otevřený systém, do kterého se budou postupně doplňovat
další komponenty jako např. sonary. Přidalo se odměřovací kolo umístěné
uprostřed podvozku, aby ujetá vzdálenost byla ovlivněna otáčením co nejméně a
začaly přípravy na Písek. Opět nespočet zkušebních jízd na dlouhé chodbě naší
školy, kde se dá trénovat i za nepříznivého jarního počasí. Vynaložená práce
přinesla své ovoce. Výsledky byly vynikající. Alespoň jsme se to v tuhle chvíli
domnívali. První úkol byl splněn – na Písek jsme připraveni. Můžeme začít
uvažovat o soutěži RoboOrienteering. Dali jsme dohromady program pro výpočet
vzdáleností a azimutů jednotlivých bodů vypočtených ze zadaných souřadnic GPS a
naivně si mysleli, že odometrie bude to pravé ořechové.
Mezitím se udělalo venku počasí, které dovolovalo vyjet do terénu. Záhy se
ukázalo, že vše je jinak. Stabilní gyroskop si dělá na trávě co chce, kolečko
neměří tak, jak bylo od něho očekáváno a náš milý robot se šine naprosto jinam,
než by měl.
Soutěž Robotem rovně je za dveřmi, a vrátit zpět původní tankový gyroskop
vhledem k provedeným úpravám už nebylo myslitelné. Zbývalo tedy jediné.
Odpružit nový gyroskop a tak alespoň částečně eliminovat vibrace způsobené při
jízdě po nerovném povrchu. Systémem uložení na pružiny se to částečně podařilo
a s nejistým pocitem jsme se vydali vstříc osudu do Písku. Zaměřování laserem
na odrazovku jsme ponechali a čekali na výsledek.
Ten nebyl vůbec špatný – druhé místo bylo velmi pěkné. I když popravdě –
očekával jsem, že dojedeme dál. To ale asi každý. O tom tahle soutěž vlastně
je.
A závěr – vcelku stručný – ne každá změna je změna k lepšímu. Pro příští sezónu
vrátíme zpět tankové gyro.