Na komín
výlet Radioklubu Písek do Košic
Připravil jsem reportáž z přípravy a průběhu soutěže Na komín v Košicích. Pokud vás tato soutěž oslovila a nebyl čas nebo jste si netroufli tak alespoň krátké přiblížení z pohledu účastníka.
Tak po pořádku. Zvolili jsme relativně jednoduchou a robustní konstrukci , což
se ve svém důsledku vyplatilo. Rám byl tvořen z hliníkových profilů jekl,
svařen a zbytek byl již spojen šrouby.
Nakonec jsme připustili po všemožných i nemožných návrzích, že konstrukce Fandy
je ta, která může přinést úspěch. Konstrukčně relativně jednoduchá, může se
dobře přizpůsobit různé rozteči žebříkových stupínků a s relativně jednoduchým
řízením a potřebnou rychlostí pro lezení po žebříku.
Po sestavení rámu a motorů ho dostal do ruky Fanda, který mu nandal desku
řízení a celou tu chytristiku a ladil a zkoušel a měnil a zase zkoušel. Jako
hlavní pohon pro lezení byl použit motor z elektrokola a pro výměnu ramen byl
zvolen převodový motor. Protože měl Fanda už vyřešený měnič pro řízení motoru z
elektrokola včetně reverzace tak se zdála být realizace snadná . Postavil se
simulátor žebříku a zjistilo se, že největší problém je z odskočením žebříku a
tak i mechanika a uspořádání doznali další změny. A zase další testy a zkoušení
a ladění. Jednou lezl krásně nahoru a dolu, pak se něco stalo a zase nic. Byl z
toho hotovej, ale protože je schopen podat bezva výsledky jen ve stresu tak
jsem byl docela klidný, já už měl hotovo.
Když mě ale v den odjezdu řekl, když jsme měli kroužek, že to nemá dodělaný a
že je nutný, abychom ještě večer šli robota dodělat, tak jsem měl chuť ho
uškrtit, já na rozdíl od něj nemám rád práci na poslední chvilku. Takže
plánovaný odjezd byl na 22:00 s tím, že pojedeme celou noc a ráno jsme v
Košicích akorát na tréning. Co mám líčit prostě soutěž od samého začátku. Tak
jsme se ve 20:00 sešli abychom dodělali nutné věci jako tlačítko pro start a
stop robota, seřídit táhla a další, s tím že naprogramování už dodělá v
Košicích, protože do teď robota spouštěl přes počítač. Jenže když přišel, tak
stále testoval robota na zkušebním žebříku. Ale přimontujte něco na robota když
je v neustále v pohybu! To už jsem byl fakt naježenej. Do toho všeho nám
praskla jedna packa z 8mm makralonu, což si nedovedu moc vysvětlit , tak jsme
museli ohnout a vyrobit novou a pro jistotu ještě jednu náhradní. No co mám
líčit — nakonec místo odjezdu ve 22:00 jsme vyjížděli ve 23:30. Naštěstí se
Kája doma trochu prospal a tak byl schopen řídit. Ač jsme se snažily nespat tak
nás to stejně zmáhalo i když to za moc nestálo. Z předpokládané délky trasy 8,5
hodiny bylo těch hodin zhruba 10 a tak jsme dorazily kolem půl desáté do
centra dění soutěže, naštěstí v pořádku.
Zaregistrovali jsme se a čekali na čas, kdy bude možnost si robota vyzkoušet v
reálu. Pořadatelé byli velice příjemní a z celé soutěže mám fajn pocit i když
bylo trochu skřípání a cítit , že takovou soutěž pořádají poprvé. Když jsme se
dostali konečně k testům tak byl výsledek víc než katastrofický, k tomu všemu
jak se robot nějak špatně zachytil a překroutil se, táhlo ramene nám zkratovalo
desku celého řízení a ta zahořela plamenem. Vypadalo to beznadějně. Fanda měl
sice náhradní, ale ta na robotu prý měla nějaké úpravy a nám vyhořeli i
potřebné odpory, arduino atd. Nakonec to dali s Kájou dohromady, narovnali jsme
táhla a oblepily samolepící páskou a čekali na další okno pro testování.
Mezitím pořadatelé zjistili, že všichni roboti mají potíže a v současné chvíli
by ani jeden robot nedal kvalifikaci což znamenalo vylézt do výšky 5m a slézt
zpět. Svolali tedy konferenci soutěžících a hledalo se řešení jak upravit
pravidla tak, aby se dalo soutěžit. Většina soutěžících se snažila nechat
upravit pravidla tak aby vyhovovala jen jemu. Nakonec asi udělali to
nejrozumnější a upravili pravidla tak, že se poleze normálně podle pravidel,
ale bez kvalifikace a že pokud někdo vyleze jen nahoru a bude první tak dostane
jen polovinu ceny, pokud splní úlohu celou tak dostane i celou cenu.
Mezitím byl čas na úpravy robota, protože již jsme odhalili slabiny, které
robot měl díky tomu, že jsme opomněli, že se nejedná o žebřík, ale jednotlivé
stupínky. Museli jsme dodělat kluznou plochu z plastu pod celé tělo robota a
přišroubovali jsme plastová vodítka kolem těla robota tak, aby ho stupínky
vedli. Plast a nářadí jsme měli naštěstí sebou, přece jen nějaké zkušenosti s
robotikou už máme. Nakonec jsme ještě sjeli do obchodu kde měli šrouby a
hliníkové profily a upravily jsme záchytná ramena. Vše jsme stihly a v pátek v
19:15 jsme šli na 15minut testovat na komín. Jenže se ukázalo, že provedené
úpravy robotu pomohli, ale nejsou úplně dostatečné. Na víc se nám jistící lano
asi třikrát připletlo mezi mechanizmus výměny ramen a byl konec kýžené
čtvrthodinky. Tak jsme ještě dostali čas pro poslední zkoušky v sobotu v 11:15,
sbalily robota a pojízdnou dílnu a jeli jsme se ubytovat. Při večeři jsme
ještě v klidu domysleli potřebné úpravy a kolem 24 hodiny šli konečně spát.
V sobotu ráno nás vzbudil budík v 7:00 tak jsme se kvapem nasnídali a mazali do
obchodu s mechanickými díly, dokoupily vše potřebné včetně spojovacího
materiálu a jeli jsme robota předělat. Pak mě napadlo abychom nedělali kašpárky
někde na fóru tak jsme zastavily na prázdném parkovišti nedaleko a potřebné
úpravy jsme udělali tam včetně ohnutí profilů, nařezání, vyvrtání a montáže.
Aby toho nebylo málo tak začalo pršet fakt bezva práce. Když jsme vše dodělali
bylo 11:00 a my měli za čtvrt hodinky trénovat. Opět jsme vše letecky vyřešili
a vše stihli. Robot šlapal o poznání lépe, ale pořád to nebylo ono, stále
problémy s tažným lanem. Robot byl tak rychlý, že zajišťující horolezec nestihl
ani lano přitahovat a tím nám vždy zasekl výměnu ramen. A zase konec zkoušek.
Co se dalo dělat, museli jsme nechat prostor dalším. Sice jsme chvilku brblali
nad tím jak nám to ten horolezec zkazil, ale nakonec jsme si řekli, že to nám
nepomůže a musíme udělat takové řešení aby se to nestávalo. Doplnili jsme kus
plastu který byl dostatečně tuhý a pružný a přesahoval ramena na něj jsme vždy
lano ještě přichytili. Byl to dobrej tah pomohlo to.
V sobotu ve 14:00 bylo slavnostní zahájení soutěže a rozlosování robotů žáků
středních škol což byla kategorie I. Celá soutěž byla pojata celkem velkolepě
— zahajoval starosta Košic a zástupci podílejících se firem. Běžel
doprovodný kulturní program na pódiu pod komínem a vyplňovali se tak chvilky
výměny týmů. Večer dokonce byla laserová show a přenášení detailů ze samotné
soutěže on line na velké plátno. Běžel i stream na webu na komín a tak mohli
zájemci sledovat i průběh soutěže doma. Chvilku jsme se dívali, ale ještě bylo
potřeba pracovat na vlastním robotovi tak jsme museli odejít. Co se týká
soutěžních robotů tak bylo vidět mnoho zajímavých nápadů a řešení. Je pravda,
že většinu jsme navrhovali také při volbě našeho robota, ale z nějakých důvodů
jsme je postupně zavrhli. I tady bylo vidět že to bylo opodstatněné, i když
leckterý robot byl spolehlivější než v té naší kategorii.
Ve 22:30 bylo slavnostní vyhlášení a předání fiktivních šeků. Jsme 1. a údajně
snad i na světe protože prý obdobná soutěž ve světě není.
Výsledková listina
Kategória 1
Umiestnenie | Zdolaná dĺžka | Robot | Škola |
---|---|---|---|
1. | 8.70m | LCR 2.0 | Talentum Cassoviensis Foundation |
2. | 8.15m | Frankie | SPŠE Košice |
3. | 6.72m | AirBot | Gymnázium M. Hattalu Trstená |
4. | 1.32m | Snail | SOŠ Automobilová Košice |
5. | 0.78m | Galeje Climber | Gymnázium Alejová Košice |
6. | 0.20m | AR Master | SPŠE Prešov |
X | 10.00m | Ostrovbot | SOŠ Ostrovského Košice (mimo súťažnej trate) |
Kategória 2
Umiestnenie | Zdolaná dĺžka | Robot | Škola/Organizácia |
---|---|---|---|
1. | 10.00m | Drevo kocúr | Rádioklub Písek |
2. | 4.65m | Roboteon | Boteon Charkov |
3. | 2.00m | ROS Climber | SjF TUKE Robotics Košice |
4. | 1.83m | Molibot | FEI TUKE Košice |
5. | 1.78m | RuDy | SjF TUKE Robotics Košice |
6. | 1.15m | Johnny 5 | T-Systems Slovakia Košice |
V neděli, aby to nebylo jednoduché, vyrážíme v 9:00 k domovu a zastaví nás
městský strážník, že nemůžeme vyjet od hotelu, protože probíhá mezinárodní
maraton a skončí tak v 15:00. Nakonec jsme ukecali dopravního policistu, že nás
nechal ve volné chvilce projet z centra, ale než jsme se dostali z Košic tak
byla snad hodina a půl pryč. Pak už cesta skoro vesele ubíhala a tak jsme se
dostali do Písku ve 21:00 a to je konec naší cesty za vítězstvím.
Ještě bych chtěl nakonec poděkovat všem, kteří nám všemožně pomáhali a vyšli
vstříc včetně pochopení rodin a manželek. Bez tohoto zázemí by to skutečně
nebylo možné. Díky moc všem.
Za Radioklub Písek sesmolil Tonda
Odkazy:
- Stránky organizátorů: http://nakomin.com/