czech english

Eurobot 2003 za 70 dní

příprava na soutěž

Po celém světě se desítky týmů připravují na mezinárodní soutěž Eurobot 2003. Jak jsou na tom dva české týmy Sirael a Short Circuits?

HW & mechanika

Tým Sirael s robotem Dana má hardware již „hotový” od vánoc, ale jak to v životě bývá, ještě nedávno chyběly různé detaily. Občas se něco pokazilo (nebo to někdo pokazil), něco funguje jinak než se původně předpokládalo … ale v zásadě teď by se již dal vyhlásit „HW freeze” = „Proboha se v tom už nikdo nevrtejte, dokud se neprojeví nějaké zásadní problémy”.
Tým Short Circuits Prague (SCP) s robotem Daisy je stále ve fázi „in progress”. Zatímco Dana má mechanický design „pásového účka” a otáčecí vidlice již dlouho uzavřený, SCP si ještě hrají. Aktuální verze je rozšířením trojúhelníkové Berty pomocí Merkuru a připomína teď spíše kosočtverec.

SW & strategie

Oba týmy mají stejnou verzi 0, tedy co nejjednodušší řešení, které umožní robotovu homologaci. Letos se robot musí pohnout alespoň dva čtverce a položit nejméně jeden puk správnou stranou navrch.
Robot Dana vyráží rovně, poráží puk, zjišťuje jeho barvu, otáčí ho spravným směrem navrch, pokládá, couvá a získává tak nutný bod pro homologaci.
(video)
Daisy verze 0 je línější a hloupější - vrhá se maximální rychlostí vpřed, poráží puk, ale jeho barvu ignoruje (v pravidlech je, že první puk je umístěn na křižovatce (2,2) a otočen správnou barvou k robotovi).
I tato, na první pohled, triviální řešení přinesla nové poznatky. Například puky pruží a po dopadu na zem se chvíli kvedlají. Varianty tedy jsou buď jet pomaleji a chvíli počkat, protože jinak ruka uchopí puk špatně, a nebo, což bylo velké překvapení Daisy, jet maximální rychlostí, kdy puk pořádně nestihne ani spadnout na hrací plochu a je ideálně zachycen.
A co další verze? Jako následující krok chtějí oba týmy zuřivě jezdit po hřišti a obracet náhodně potkané puky na správnou stranu. Tomu bude předcházet cvičení (malá robotická etuda), nazvěme ho verzí 1, kdy roboti budou jezdit pouze po předem definované trase pevně danou rychlostí. V naší „interní soutěži” pak zvítězí ten robot, který vydrží jezdit déle, aniž opustí definovaný koridor. Časový limit bude stanoven na 90 sekund, což odpovídá době trvání reálného souboje. První test verze 1 je plánován na konec března 2003.