Pravidla
povinný náklad
Pomalu se blíží termín registrace pro šestý ročník soutěže autonomních robotů, který se bude letos konat ve Vídni, Türkenschanzpark a to 17. září 2011. Pravidla jsou podobná jako minulý ročník v Bratislavě: roboti dostanou pouze pozici cíle a mapu. Všichni roboti budou startovat současně. Na rozdíl od loňska je ale již náklad (pětilitrový soudek s pivem) povinný.
Cíl
Cílem soutěže Robotour je podpořit vývoj robotů schopných dopravit vás třeba
ráno do práce nebo vám přivézt stavební materiál, co jste si právě objednali
v online obchodě.
Cesta k takovému cíli nebude ani jednoduchá ani krátká, ale věříme, že výsledek
bude stát za to .
Mapy
V předchozích ročnících bylo hojně využíváno mapování soutěžního prostřední
před vlastní soutěží. Tyto mapy sahaly od jednoduchých záznamů ujeté
vzdálenosti (odometrie) a směru (kompas) až po netriviální analýzu obrazu
z kamery a zapamatování si význačných bodů.
Takový způsob navigace ale předurčoval robotům pohyb pouze tam, kde jeho
tvůrce strávil často i několik dnů relativně namáhavým a vyčerpávajícím
vytvářením velmi specifických map. Je poměrně zřejmé, že vytvořit
tímto způsobem mapu pro robota na cestu například
z Písku do Opavy, nebude
práce zrovna na jedno odpoledne.
Na druhou stranu ale existují dostupné mapy,
na jejichž tvorbě se podílí mnoho lidí a
díky tomu mají stále lepší pokrytí. To je možné jen proto, že se všichni
shodli na tom, jak má taková mapa vypadat.
Důležitý koncept propagovaný open street map je
ověřitelnost. Krátká
citace z této stránky: ,,informace v mapě je ověřitelná (verifiable), pokud lze
prokázat, že pravda či lež. Dále je ověřitelná tehdy a pouze tehdy, když
nezávislí uživatelé při pozorování stejné vlastnosti dojdou vždy ke stejnému
závěru.
Naším cílem není začít diskusi o sdílených robotických mapých. Chceme stavět na
tom, čehož bylo již dosaženo aktivitou Open Street Map.
Motivace pro rok 2011
Šestý ročník by měl být dalším krokem na cestě k chytřejším a autonomnějším
robotům. Na rozdíl od prvních ročníků roboti dostanou pouze mapu a souřadnice
cíle. Robot úspěšně řešící tuto úlohu by měl být schopen demonstrovat své
schopnosti v jakémkoli parku, s odpovídající mapou, kde dosud nikdy nebyl.
Robot je povinnen vézt náklad, tedy co dříve byla bodově zvýhodněná varianta je
letos poprvé nutnost. Navíc náklad musí být snadno naložitelný a vyložitelný.
Stejně jako v loňském ročníku bude pro zvýšení divácké atraktivity start
robotů hromadný.
Pravidla
Úkol Úkolem robotů je v zadaném časovém limitu 30min dopravit náklad do
cíle vzdáleného až 1km. Roboti musí být plně samostatní, nesjíždět z cesty a
správně se rozhodovat na křižovatkách podle zadané mapy. Místo startu i místo
cíle bude pro všechny roboty stejné.
Mapa Roboti mohou používat pouze Open
Street Map. Cokoliv co je verifikovatelné a je popsané na
mapové prvky je možné
použíty týmy pro úpravu mapy soutěžního prostoru.
Roboti Tým může letos nasadit pouze jednoho robota. Robot musí mít
EMERGENCY STOP tlačítko, které robota zastaví. Tlačítko musí být snadno
přístupné, červené a musí být pevnou součástí robota (aka Big Red Switch),
aby se v případě hrozícího nebezpečí dalo snadno stisknout.
S robotem musí být možnost snadno
manipulovat: libovolné dvě dospělé osoby ho mohou odnést několik desítek metrů.
Je zároveň definovaná minimální velikost — na robotovi musí být během
celé soutěže umístěn plný 5l pivní soudek.
Vyjetí z cesty Je dovoleno se pohybovat pouze po parkových cestičkách.
Pokud robot sjede z
cesty, aktuální pokus pro něj končí. O jeho včasné odklizení se musí postarat
soutěžící tým.
Překážky Na trase se mohou nacházet překážky. Kromě překážek přirozených
(lavičky atp.) mohou být na trať umísťovány i překážky umělé. Za typickou
(umělou) překážku se považuje například figurant, papírová krabice od
banánů či jiný robot. Roboti nesmí vejít v kontakt s překážkou. Kontakt
s překážkou znamená ukončení pokusu. Robot může před
překážkou zastavit a vizuálně či zvukově upozornit, že překážka byla
detekována. Fakt, že překážka už není přítomná musí roboti
detekovat sami.
Interakce robotů Situace, kdy rychlejší robot dojede robota pomalejšího,
nebude nijak zvláštně řešena. Rychlejší robot se může k pomalejšímu zachovat
například jako k překážce — tj. objet ho nebo počkat, až odjede sám. Obecně
budou respektována pravidla silničního provozu: přednost zprava, vyhýbání se
vpravo, předjíždění vlevo.
Start Všichni roboti budou startovat současně na jedné z parkových cest
(všichni stejné). Startovní oblast pro jeden tým bude mít velikost cca 1.5x1.5
metru. Startovní oblasti budou umístěny těsně za sebou při jedné straně
cesty. V rámci startovní oblasti může tým umístit robota podle vlastního
uvážení. Pořadí robotů na startu bude dané výsledky v předešlých kolech (lepší
robot bude blíže k cíli). V prvním kole bude pozice určena pořadím úspěšné
homologace. Roboti startují automaticky pomocí vnitřních časovačů. Minutu před
startem už nesmí docházet k žádné interakci s robotem. Roboti, kteří vystartují
před oficiálním startem, budou z daného kola diskvalifikování a získají nula
bodů.
Blokování dopravy Vzhledem k potenciálním dopravním zácpám, na úzkých
cestičkách s množstvím robotů, je zavedeno nové pravidlo blokování dopravy.
Libovolný tým může nařknout robota jiného týmu, že blokuje dopravu. Od chvíle
námitky musí nařčený robot během jedné minuty opustit oblast definovanou +/-
jeden metr z aktuální pozice. Pokud se mu to nepodaří bude robot zastaven a
odstraněn z cesty. V opačném případě soutěž pokračuje, ale žalující tým dostane
napomenutí z falešného nařčení. Pokud se to bude opakovat 3x, robot žalujícího
týmu bude zastaven a odstraněn z cesty.
Bodování Vyhrává tým, jehož robot bude trasu nejlépe zdolávat. Rozhodující
je vzdušná vzdálenost poslední pozice (vyjetí z cesty, kolize či vypršení
časového limitu) k cíli. Tým získává 1 bod za každý metr směrem k cíli =
vzdálenost(start,cíl)-vzdálenost(konečná pozice,cíl). V daném kole tedy robot
může získat nejvýše počet bodů roven vzdušné vzdálenosti start-cíl.
Organizace Soutěž bude mít 4 kola. Pro každé kolo bude vybrán jiný start a
cíl. Vybraný cíl bude oznámen 10 minut před startem kola. Rychlost v této
soutěži nehraje roli
(je omezena na 2.5m/s). Do celkového výsledku se sčítají body za všechna kola.
Kolo začíná vždy v určený čas a končí po 30 minutách. Robot musí opustit
startovní oblast nejpozději do 10 minut od startu.
Každý tým musí zajistit jednu osobu znalou pravidel, která bude během soutěžního
dne patřit do týmu rozhodčích.
Homologace Tým se může zúčastnit soutěže, pokud ukáže, že je schopen získat
alespoň jeden bod. Nutnou podmínkou je projet desetimetrový úsek bez
kontaktu s překážkou. Testována bude startovací procedura (automatický
start) a funkčnost EMERGENCY STOP tlačítka.
Použití tekutin,
žíravin, pyrotechnických materiálů a živých bytostí je zakázáno. Každý robot
bude během jízd doprovázen jednou osobou z týmu, starší 18 let, která je za
jeho chování zcela zodpovědná.
Technická dokumentace Každý tým dodá ke svému robotu (robotům) základní
technickou dokumentaci (pro prezentace, veřejnost a novináře). Vítězné týmy (1.
až 3. místo) pak budou požádány o podrobnější dokumentaci pro webovou
prezentaci a tedy zjednodušení zapojení nováčků do soutěže v následujícím
roce.
Odlišnosti oproti minulému ročníku
- Náklad, plný pětilitrový sud, je povinný.
- Nové pravidlo o blokování dopravy.
- Roboti by měly být připravení na špatné počasí.
Datum a místo konání
Pro veřejnost se soutěž bude konat v sobotu 17. září 2011 v jednom ze tří
předvybraných parků ve Vídni/Rakousko (10-17h). V případě velmi nepříznivého počasí se soutěž
může přesunout na neděli.
Pro týmy bude akce opět třídenní: v pátek budou probíhat homologace, v sobotu
soutěž a v neděli interní workshop na téma: „co se vlastně skrývá v
jednotlivých, vámi vyrobených, unikátech.”
Registrace
Pokud vás pravidla soutěže zaujala a chtěli byste se jí aktivně
zúčastnit, tak se nám ozvěte pomocí
kontaktního formuláře.
Termín registrace je do 31. července 2011 (prodloužen do 15. srpna 2011).
Linky
Pokud máte zájem tuto soutěž nějak podpořit nebo něco zajímavého nabídnout,
napište nám.